2013-04-12 15:27
System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Jastrząb
Wdrożenie nowego systemu gospodarowania odpadami nastąpi z dniem 01 lipca 2013 roku.
Zmiana zapisów Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.) nakazuje wszystkim mieszkańcom udział w systemie. Niedostosowanie się do tego obowiązku podlega karze (art. 54 i 56, Kodeks Karny Skarbowy).
W dniu 21 grudnia 2013 r. Rada Gminy w Jastrzębiu podjęła następujące uchwały dotyczące wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi:
1. Nr XXII/104/2012 – w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty i ustalenia stawki opłat za pojemnik;
2. Nr XXII/105/2012 – w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
3. Nr XXII/107/2012 – w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminach i miejscu składania deklaracji;
4. Nr XXII/108/2012 – w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
i zagospodarowanie tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
5. Nr XXII/106/2012 – w sprawie przejęcia obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne;
W dniu 25 stycznia 2013 r. Rada Gminy w Jastrzębiu podjęła uchwałę Nr XXIII/115/2013
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb
W dniu 15 marca 2013 r. Rada Gminy w Jastrzębiu podjęła uchwałę Nr XXIV/116/2013 w sprawie zmieniającą uchwałę Nr XXII/07/2012 z dnia 21 grudnia 2012 roku w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminach i miejscu składania deklaracji oraz uchwałę Nr XXIV/117/2013 w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych do punktu zlewnego.
Deklaracje
Opłata za wywóz odpadów obowiązuje wszystkie osoby mieszkające na terenie gminy Jastrząb (nawet bez zameldowania). Właściciele nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zgłaszania pierwszej deklaracji o wysokości opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów w terminie do 30 kwietnia 2013 roku. Każda zmiany w liczbie osób zamieszkujących nieruchomość lub o ilości powstających na nieruchomości należy zgłosić za pomocą deklaracji w terminie do 14 dni od jej zaistnienia (przeprowadzki, narodziny itp.). Deklaracje należy składać do Urzędu Gminy w Jastrzębiu, Pl. Niepodległości 5, 26-52 Jastrząb, pokój 25 lub na adres Urzędu za pomocą poczty. Formularz deklaracji można pobrać ze strony internetowej. Link do tej deklaracji znajduje się na końcu tego artykułu.
Opłaty
Właściciel nieruchomości deklarują wysokość opłat za odbiór i gospodarowanie odpadami w deklaracji dostarczonej do Urzędu Gminy. Wyliczenie opłat dokonuje się na podstawie stawek opłat przyjętych uchwałą Nr XXII/104/2012 Rady Gminy Jastrząb z dnia 21 grudnia 2012 r. W przypadku nieruchomości zamieszkałych wysokość opłaty stanowi iloczyn stawki od jednej osoby pomnożonej przez liczbę osób zamieszkałych daną nieruchomość.
Wysokość stawki opłat dla nieruchomości zamieszkałych wynosi:
- 6,00 zł od każdego mieszkańca zamieszkałego daną nieruchomość jeżeli odpady są gromadzone w pojemnikach w sposób selektywny;
- 10,00 zł od każdego mieszkańca zamieszkałego daną nieruchomość jeżeli odpady są gromadzone w pojemnikach w sposób zmieszany;
Wysokość stawki opłata za pojemnik dla nieruchomości nie zamieszkałych jeżeli odpady zbierane są w sposób zmieszany wynosi:
1) o pojemności 30 l – w wysokości 5,00 zł;
2) o pojemności 50 l – w wysokości 6,00 zł;
3) o pojemności 120 l – w wysokości 14,00 zł;
4) o pojemności 240 l – w wysokości 27,00 zł;
5) o pojemności 1100 l – w wysokości 100,00 zł;
6) o pojemności KP 5 – w wysokości 500,00 zł;
7) o pojemności KP 7 – w wysokości 750,00 zł;
8) o pojemności KP 10 – w wysokości 950,00 zł;
9) o pojemności KP 14 – w wysokości 1380,00 zł;
jeżeli odpady zbierane są w sposób selektywny opłaty za pojemnik wynoszą:
1) o pojemności 30 l – w wysokości 4,00 zł;
2) o pojemności 50 l – w wysokości 5,00 zł;
3) o pojemności 120 l – w wysokości 8,00 zł;
4) o pojemności 240 l – w wysokości 16,00 zł;
5) o pojemności 1100 l – w wysokości 74,00 zł;
6) o pojemności KP 5 – w wysokości 340,00 zł;
7) o pojemności KP 7 – w wysokości 470,00 zł;
8) o pojemności KP 10 – w wysokości 670,00 zł;
9) o pojemności KP 14 – w wysokości 940,00 zł;
Do obliczenia opłat dla nieruchomości nie zamieszkałych na których powstają odpady należy zastosować zapisy § 9 Regulaminu o utrzymaniu czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb dostępnym w załączonym linku do niniejszej informacji.
. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy lecz odpady komunalne są wytwarzane, a więc prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:
· dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 3 l na każdego pracownika ;
· dla szkół wszelkiego typu i przedszkoli – 2 l na każdego ucznia, oraz pracownika;
· dla lokali handlowych – 30 l na każde 10 m² pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;
· dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt;
· dla lokali gastronomicznych – 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
· dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;
· dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;
· dla hoteli, pensjonatów itp. – 20 l na jedno łóżko;
· dla ogródków działkowych 60 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;
· dla nieruchomości zamieszkałych na stałe położonych na ogródkach działkowych – przyjmuje się normatyw taki jak dla zabudowy jednorodzinnej;
· w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;
Opłaty należy dokonywać w terminie 30-stu dni po zakończeniu każdego kwartału. Pierwszą opłatę należy dokonać do 31 października 2013 roku. Opłatę należy dokonywać na dowodzie wpłaty wg wzoru dostarczonego przez Urząd Gminy w Jastrzębiu na konto wskazane na blankiecie opłat przelewem lub w kasie Urzędu w godz. od 800 do 1400 .
Zasady zbierania i gromadzenia odpadów komunalnych
Wszyscy mieszkańcy gminy są zobowiązani do selektywnego zbierania oraz gromadzenia odpadów na terenie nieruchomości zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z póź. zm.) oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb przyjętego dnia 25 stycznia 2013 r. Uchwałą Nr XXIII/115/2013 Rady Gminy Jastrząb.
Selektywnej zbiórce odpadów podlegają następujące frakcje odpadów , które powstają na nieruchomości w związku z bytowaniem ludzi:
a) papier , tektura;
b) metal;
c) tworzywa sztuczne;
d) szklane opakowania
e) odpady ulegające biodegradacji i zielone (mogą być gromadzone w przydomowych kompostowniach);
f) odpady niebezpieczne powstające w strumieniu odpadów komunalnych (przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, sprzęt AGD, opakowania po farbach, lakierach rozpuszczalnikach, opakowania po środkach chemicznych oraz nawozach, zużyte świetlówki, i inne urządzenia zawierające rtęć);
g) odpady wielkogabarytowe nie mieszczące się w pojemnikach i workach np. meble;
h) zużyte opony;
i) gruz betonowy z bieżących, drobnych remontów z usunięta frakcją chemiczną oraz drewnianą (papa, materiały izolacyjne, ociepleniowe, opakowania po materiałach używanych przy remontach);
j) odpady powstające w związku z drobnymi naprawami pojazdów samochodowych i innych urządzeń mechanicznych (np. tworzywa sztuczne, szkło, filtry, paski klinowe, oleje);
k) popioły i żużle z palenisk domowych należy gromadzić w zamkniętych pojemnikach, niepalnych i własnym transportem dostarczyć do PSZOK-u.
Odpady od pozycji „a” – „d” będą gromadzone na nieruchomościach w miejscach do tego przeznaczonym z utwardzonym szczelnym podłożu, zadaszone i będą odbierane zgodnie z harmonogramem minimum raz w miesiącu.
Pozostałe odpady będą zbierane w utworzonym na terenie gminy punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych tz. PSZOK dostępnym dwa razy w tygodniu.
Dwa razy w roku odbędzie się mobilna zbiórka odpadów wielkogabarytowych, elektrośmieci, sprzętu AGD, opon i innych, które nie mogą być gromadzone workach.
Do zbiórki odpadów selektywnie zebranych należy stosować następujące rodzaje oraz kolory pojemników i worków :